Jak znaleźć dobrą agencję reklamową od opakowań?

Zostaliśmy poproszeni o napisanie artykułu do czasopisma Przemysł Farmaceutyczny na temat tego, jak znaleźć dobrą agencję reklamową od opakowań. Podzieliliśmy się więc całą naszą wiedzą i zdradziliśmy kilka szczegółów zza kulis.

Nowy produkt jest w zasadzie gotowy. wszystkie działy już czekają w blokach startowych. Można ruszać z premierą, bo cała praca została wykonana. Cała? Nie, jest jedna mała osada, która nadal dzielnie się broni. Do odniesienia kolejnego sukcesu w naszej nieustającej kampanii podboju rynku musimy pokonać jeszcze tylko jedną, drobną przeszkodę. Pozostaje nam już jedynie temat projektu opakowania. Sami tego nie wykonamy, zdajemy się więc na specjalistów. Ale nie każda agencja reklamowa opakowania projektuje na równie wysokim poziomie.

Jaką funkcję ma spełniać nasze nowe opakowanie?

To od nas zależy, czy chcemy, by nowe opakowanie było po prostu czymś, co ochroni nasz produkt i umożliwi odczytanie jego nazwy, czy też czymś, co przyciągnie dodatkowych klientów i wspomoże produkt na półce. Czy zginie w gąszczu konkurencji, czy też wybije się niczym truskawka na torcie? Czy doda prestiżu naszemu wyrobowi, czy też będzie go ciągnąć w dół? Czy skieruje na niego uwagę odpowiedniego odbiorcy, czy też wywoła w nim niepewność?

Można by powiedzieć, że równie dużo zależy tu od producenta jak i wybranego przezeń studia graficznego. Ale skoro to producent dokonuje wyboru studia graficznego odpowiedzialne za projekt opakowania i to producent ostatecznie akceptuje projekt, można także stwierdzić, że to od niego i jego wyborów zależy finalny efekt.

Studio graficzne projektowania opakowań

Jak więc wybrać agencję reklamową?

Tak byśmy byli potem naprawdę zadowoleni, a najlepiej dumni z naszego nowego projektu opakowania. Zacznijmy od tego jak i gdzie szukać. Mamy następujące możliwości:

  1. To, co znamy, czyli firmy z którymi już współpracowaliśmy. Mogą to być agencje, które już projektowały dla nas opakowania, lub takie, które tworzyły dla nas inne materiały, na przykład katalogi.
  2. Firmy z polecenia. Jeśli mamy dobry kontakt z pracownikami innych firm, niekoniecznie z naszej branży, warto poprosić ich o polecenie kogoś wartego uwagi. Przy okazji powinniśmy dokładnie wypytać, jak im się współpracowało. Które elementy spodobały im się, a co wypadło trochę gorzej. W ten sposób możemy oszczędzić sobie bolesnej wpadki, lub trafić na wymarzonego kontrahenta, który spełni wszystkie nasze wymagania.
  3. Internet. W tym wypadku zdajemy się zazwyczaj na algorytm Google. Jeśli jednak podejdziemy do znalezionych stron z odpowiednią dawką krytycyzmu, jest duża szansa, że znajdziemy idealne studio dla siebie.

Jak ocenić dotychczasową współpracę z agencją reklamową?

Gdy planujemy kontynuować współpracę z firmą, którą znamy, powinniśmy ocenić nasz stopień zadowolenia z dotychczasowej współpracy. Czy jakość kontaktu była na odpowiednim poziomie? Czy byliśmy zadowoleni z dostępności osoby kontaktowej i z jakości obsługi? Czy ostateczna wersja projektu spełniła stawiane przed nią założenia? Czy opakowanie zostało dobrze przyjęte na rynku?

Co z ceną samego projektu opakowania?

Na ile istotnym czynnikiem powinna być? Wiadomo, że budżet nigdy nie jest z gumy i zawsze nas w jakimś stopniu ogranicza, lecz przy całości kosztów związanych z wdrożeniem produktu a także samą produkcją opakowań, oszczędność 500 czy 2000 złotych na projekcie jest oszczędnością pozorną. Zdecydowanie bardziej warto zapłacić profesjonalistom, niż borykać się potem z problemem całego tira źle wydrukowanych pudełek. Nie starajmy się więc wybrać najtańszej opcji, lecz szukajmy tej najlepszej dla nas.

 

Jeśli zdecydujemy się na zmianę dotychczasowego studia graficznego, warto wiedzieć jak się do niej zabrać. Bez względu na to, czy znajdziemy kontrahenta w internecie, czy też zostanie on nam polecony, musimy sami zdecydować, czy w ogóle chcemy z nim pracować. Najczęściej pierwszy kontakt następuje po wejściu na jego stronę internetową. Nic dziwnego, to przecież odpowiednik czyjegoś biura, tyle że dostępnego z dowolnego miejsca na świecie o dowolnej porze. Nie sposób opisać, co powinno znaleźć się na tej stronie, by można było ogłosić nasze poszukiwania sukcesem. W dodatku w każdym z nas nieco inne rzeczy budzą zaufanie, każdy z nas na inne rzeczy zwróci uwagę.

Agencja od opakowań łódź

Jak ważne jest doświadczenie?

Na pewno ważne jest, czy dane studio zajmuje się projektowaniem opakowań. Jest to bardzo specyficzna i dość niszowa część projektowania graficznego, która wymaga wiedzy oraz dużego doświadczenia. Znakomita większość firm zajmujących się projektowaniem na potrzeby internetu nie będzie w stanie stworzyć opakowania. Wymaga to bowiem wiedzy zarówno merytorycznej jak i technicznej.

Firmie bez doświadczenia będziemy musieli wszystko tłumaczyć od początku, poprawiać nawet najbardziej oczywiste błędy, a na koniec będziemy im jeszcze musieli za to wszystko zapłacić. A to i tak optymistyczny scenariusz. W tym pesymistycznym może okazać się, że pliki zostały źle przygotowane do druku i cały nakład trzeba drukować drugi raz. Dlaczego? Z samych rzeczy technicznych może to być zbyt duża ilość farby w jednym miejscu skończy się rozmazującym wydrukiem, albo sklejającymi się opakowaniami. Częstymi problemami w takich sytuacjach są także za małe kody kreskowe, które utrudniają lub nawet uniemożliwiają odczytanie kodu przez skaner. Takich problemów mogą być dziesiątki. Dlatego tak ważne jest znalezienie partnera, który pomoże nam je wszystkie ominąć.

Nie jest konieczne, ale pewno znacznie pomoże, jeśli wybrany przez nas kontrahent będzie mieć doświadczenie w projektowaniu opakowań dokładnie z naszej branży. W tym celu warto sprawdzić jego portfolio. Jeśli znajdziemy w nim prace, które w jakiś sposób nam się podobają – to już dobry sygnał. Pamiętajmy, by w trakcie późniejszej rozmowy lub korespondencji wspomnieć, które projekty najbardziej przypadły nam do gustu i dlaczego.

Co z pracą dla konkurencji?

Niektórzy wolą jednak wybierać firmy, które nie projektują ani nigdy nie projektowały nic dla jakiejkolwiek firmy konkurencyjnej, lub wręcz dla jakiejkolwiek firmy z tej samej branży. Takie podejście spowodowane jest najczęściej obawą o bezpieczeństwo danych i umiejętność oddzielenia projektów przez samo studio. Nie warto jednak się tym martwić, ponieważ każde profesjonalne studio graficzne dba o poufność przekazywanych im materiałów, bo od zaufania klientów zależy ich przyszłość studia.

Gdy wybierzemy już firmę, czas przesłać jej brief projektu. Sam temat briefu jest tak obszerny, że należałoby omówić go w osobnym artykule. Od jego jakości zależy przecież w dużej mierze jakość projektu, który ostatecznie otrzymamy.

Agencja opakowania

Co powinna zawierać oferta? Jak zadbać o właściwe ustalenia?

Na podstawie briefu i kompletu materiałów studio przygotuje dla nas ofertę zawierającą dwie kluczowe informacje: wycenę i zakres usług. Czy powinniśmy zdecydować się na wybór firmy podliczającej nas za roboczogodziny spędzone przy projekcie? Takie rozwiązanie może wydawać się kuszące – płacimy bowiem tylko za realny czas spędzony przy pracy dla nas. Ma to jednak taki minus, że im wolniej ktoś pracuje, tym więcej musimy mu zapłacić. Najwygodniejszym rozwiązaniem jest na pewno opcja all-inclusive. Umawiamy się na konkretną cenę i w niej zawarte są wszystkie możliwe poprawki, korekty i zmiany. To jednak może oznaczać cenę bardzo zawyżoną, ponieważ studio musi uwzględnić możliwość wielokrotności pracy włożonej w zwykły projekt – nie wie przecież czy projekt będzie wiązał się z kilkoma prostymi czy kilkudziesięcioma rozbudowanymi poprawkami.

Dlatego optymalną opcją wydaje się ustalenie zasad przed rozpoczęciem projektu. Możemy opisać, jak dużą ilość poprawek chcielibyśmy móc nanieść, lub też umówić się, że uwagi do projektu głównego są nielimitowane, dopóki są drobne. Każde rozsądne studio graficzne z pewnością będzie tu elastyczne i np. poprawa dwóch literówek nie będzie pociągać za sobą dodatkowych kosztów.

agencja reklamowa opakowania

Ilość projektów i poprawki.

Kolejną zwyczajową praktyką jest to, że poprawki do zaakceptowanego projektu są dodatkowo płatne.Jest to spowodowane tym, że wiąże się z ponownym przygotowaniem plików do druku oraz ich ponownym sprawdzeniem. Dlatego zwracajmy uwagę na to, by przesyłane przez nas treści na opakowania były w jak największym stopniu pozbawione błędów.

W zawartości oferty ważna jest także ilość wstępnych projektów, które otrzymamy. Jeden projekt jest kompletnie nie do przyjęcia. Dwa dają nam jakiś wybór, choć ograniczony. Trzy-pięć to optymalne rozwiązanie. Na pewno wszystko powyżej 10 projektów oznaczać będzie, że studio w ogóle nie potrafi samodzielnie wyselekcjonować najlepszych rozwiązań, co przerzuca na nas konieczność choćby podstawowej selekcji. Takie unikanie odpowiedzialności przez agencję na pewno nie wróży dobrze. Pamiętajmy, że nie w ilości projektów tkwi ich siła, lecz w jakości. Wiedzą to na pewno ci, którzy zdecydowali się kiedyś skorzystać z serwisów stawiających na crowdsourcing. Konieczność przebijania się przez kilkadziesiąt projektów potrafi skutecznie zniszczyć grafik nawet najlepiej zorganizowanej firmy.

Wybór agencji do projektowania opakowań

Pozostałe ustalenia.

Konieczne upewnijmy się, czy przedstawiona wycena obejmuje zakup zdjęć. Zazwyczaj nie będzie obejmować niektórych zdjęć wskazanych przez nas, ponieważ ich wartość może zbliżać się nawet do wartości całego projektu. Jednak w przypadku gdy to studio same dobiera zdjęcia lub ilustracje, powinno to być zawarte w wycenie. W przeciwnym przypadku będzie się to wiązać z dodatkowymi kosztami dla nas.

Musimy się również upewnić, czy w zakres usługi wchodzi też przygotowanie plików do druku, by uniknąć kosztów związanych ze zleceniem tego drukarni. Gdy w grę wchodzi druk np. na tubie, ważne jest by studio udostępniło pliki drukarni. Takie pliki są niezbędne do przygotowania plików pod konkretną maszynę drukującą.

Kolejną rzeczą, którą powinniśmy ustalić są prawa do użytych materiałów, takich jak wspomniane zdjęcia lub ilustracje. Musimy mieć pewność, że studio posiada wszelkie prawa do ich komercyjnego wykorzystania. Pozwoli to nam uniknąć jakichkolwiek późniejszych roszczeń osób trzecich.

Wizualizacje produktu są następnym składnikiem dobrej oferty. O ile wyszukane packshoty w zasadzie zawsze wiążą się z dodatkowymi kosztami, o tyle sama wizualizacja powinna być w standardzie. Warto także wiedzieć jak duża jest dbałość studia o bezpieczeństwo naszych plików, zwłaszcza gdy nie wykupujemy plików otwartych. Można dopytać, czy dane są cyklicznie archiwizowane oraz przez jaki okres czasu.

Jeśli chcemy mieć możliwość zamówienia wszystkiego w jednym miejscu, to na koniec można także sprawdzić, czy w tej samej firmie będziemy mogli zamówić dodatkowe materiały reklamowe. Gdy zajdzie potrzeba wydrukowania ulotki czy plakatu, wszystkie materiały będą już pod ręką w jednym miejscu. Ważne, by agencja reklamowa opakowania projektowała na równie wysokim poziomie, co pozostałe materiały graficzne.

Po ustaleniu wszystkich warunków pozostaje nam już tylko czekać na projekt naszego opakowania. Powodzenia!

Jeśli chcesz rozpocząć współpracę w zakresie projektowania, to nie mogłeś trafić lepiej!

Skontaktuj się z nami pisząc na adres kontakt@kolkoikrzyzyk.pl lub dzwoniąc na nr +48 531 622 899 Porozmawiamy i ustalimy, w jaki sposób możemy Ci pomóc.