Case study i backstage - projekty opakowań Fiore Street
Projektowanie opakowań dla rajstop Fiore
18 Gru, 2015. 0 Comments. Case study. Posted By: Antoni Łuchniak

Fiore jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm branży pończoszniczej w Polsce. W ostatnich latach czterokrotnie została wyróżniona w ogólnopolskim konkursie Gazela Biznesu. Należy do czołówki polskich producentów i eksporterów rajstop, pończoch i innych tego typu wyrobów. W tym artykule opisaliśmy jak przygotowaliśmy dla Fiore opakowania dla linii rajstop o nazwie Street. 

Naturalną praktyką w branży pończoszniczej jest projektowanie nowych opakowań dla każdej nowej serii produktów, każdego sezonu (a zwłaszcza gdy zmieniane są wzory). Pozwala to na błyskawiczne poinformowanie odbiorców o nowościach – za pośrednictwem opakowań właśnie. Nie są wtedy konieczne inne działania marketingowe, choć na pewno będą one pomocne.

Linia Fiore Street skierowana jest do kobiet lubiących odważny i niebanalny wygląd. W jej skład wchodzą rajstopy leginsy oraz wzorzyste skarpetki. Zostaliśmy poproszeni o zaprojektowanie nowego wizerunku dla tych opakowań. Przed rozpoczęciem sesji zdjęciowej dokonaliśmy szeregu konsultacji zarówno z fotografem Adamem Wesołowskim jak i z menadżerem firmy Fiore, by ustalić jaki charakter mają mieć projekty. Zbadaliśmy konkurencyjne opakowania produktów dostępnych na polskim rynku, a także tym, których u nas nie ma. Jak widać poniżej trochę tego uzbieraliśmy.

różne projekty opakowań rajstop

Oprócz samych rozmów wykonaliśmy także wstępne koncepcje, abyśmy wspólnie mogli ocenić kierunek w jakim powinny zmierzać nowe projekty opakowań. Do tego celu użyliśmy między innymi zdjęć z poprzednich sesji zdjęciowych wykonanych dla Fiore. Projekty miała cechować oszczędność formy. Pomimo młodzieżowej grupy docelowej chodziło także o uniknięcie przesadnej krzykliwości.

wstępne projekty opakowań rajstop Fiore

Pozwoliło nam to zawęzić pole poszukiwań i skupić się na stworzeniu grafiki opierającej się na modelce na tle ilustracji prezentującej miasto. Zaprojektowaliśmy różne wariacje obracające się wokół motywu miasta i ulicy, w końcu to seria Street. Najważniejsze było odpowiednie wyeksponowanie nóg, a tym samym rajstop. Zależało nam więc na stworzeniu projektu różniącego się od innych dostępnych na rynku, ale jednocześnie silnie skupionego na samym wyrobie. Dlatego też koncepcja całości zmierzała ku coraz większej prostocie.

Alternatywne projekty opakowania rajstop Fiore

Gdy już udało nam się ustalić mniej więcej jakiego efektu końcowego oczekujemy rozpoczęła się sesja zdjęciowa. Koncepcja sesji miała nawiązywać do młodzieżowego klimatu, z naciskiem na młodą grupę docelową serii Street. Całość musiała zarazem pasować do dosyć minimalistycznego stylu cechującego inne opakowania Fiore. Jednocześnie tło musiało pozwalać na sprawny retusz i korekty nóg.

Sesja odbyła się w jednym z łódzkich studio zdjęciowych. Podczas zdjęć używano 4 lamp, aparatu Nikon D700 + obiektywu 50mm. Aparat był stale podłączony do laptopa żeby obecny na sesji klient mógł na bieżąco monitorować zdjęcia, zwracając szczególną uwagę na ekspozycję wzorów na rajstopach oraz atrakcyjne ułożenie nóg modelek.

Backstage sesji zdjęciowej rajstop Fiore
Backstage sesji zdjęciowej rajstop Fiore

Wizażystka, fryzjer i stylistka przygotowali modelkę do zdjęć tak, by żaden element stylizacji nie rzucał się zbyt mocno w oczy. Najważniejsze było to, by nie odciągać uwagi od rajstop, jednocześnie czyniąc modelkę atrakcyjną i ciekawie ubraną. Do wykonania zdjęcia każdej rajstopy konieczne były lekkie korekty fryzury i makijażu oraz kompletna zmiana stylizacji, czyli przebranie modelki w ubrania niewystępujące na żadnym innym zdjęciu w tej serii.

Po wyretuszowaniu zdjęć nadszedł czas na dopracowanie projektu wzorcowego opakowania. Oprócz dotychczas ustalonych wytycznych było jeszcze kilka innych niezbędnych aspektów tego projektu. Ze względu na kształt wykrojnika oraz spójność z pozostałymi produktami Fiore położenie logo musiało być takie samo jak dotychczas. Kolejnym niezmiennym elementem opakowania było okienko, przez które będzie widać produkt, oraz oznaczenie grubości rajstop (DEN). Ze względów praktycznych musi się ono znajdować w prawym górnym rogu, ułatwiając wyszukiwanie i dobieranie właściwej gęstości sprzedawcom detalicznym. Zaś pod oznaczeniem DEN musieliśmy wygospodarować miejsce na naklejkę informującą między innymi o rozmiarze wyrobu.

Mając na uwadze, że seria Street zawiera kilkanaście różnych wzorów musieliśmy także przemyśleć elastyczny i sensowny system umożliwiający bezproblemowe dodawanie nowych pozycji. W ten sposób stworzyliśmy stosowaną na każdym opakowaniu zależność pomiędzy kolorami tła a napisami. Oto jak prezentuje się sama grafika, oraz kompletny front opakowania z dodanymi tekstami.

Gotowy projekt opakowania rajstop Fiore Street

Dopiero po ostatecznej akceptacji projektu wzorcowego mogliśmy przystąpić do projektowania pozostałych opakowań z serii Street. Poniżej możesz zobaczyć część projektów powstałych na tym etapie.

Gotowe opakowania rajstop Fiore

Następnie zaprojektowaliśmy resztę opakowań dla rajstop i leginsów, a także przygotowaliśmy opakowania dla skarpetek. Możesz je zobaczyć w naszym portfolio.

Tags:
,
Share this Post through:
Flickr

About the Author

Antoni Łuchniak Absolwent łódzkiej ASP, uczęszczał do włoskiej Accademia Belle Arti w L'Aquila, oraz Örebro Konstskola w Szwecji. Zanim założył własną firmę projektował dla Biedronki, Electronic Arts, Biogenedu, Philipsa, Dove. Obecnie założyciel i właściciel studia graficznego Kółko i krzyżyk (dawne xixi Studio), gdzie niezmiennie realizuje swoją pasję projektowania. Blog prowadzi, by dać ujście swojej potrzebie dzielenia się myślami z innymi ludźmi :-)

Related Posts

Case study - opakowania zabawek TissoToys
Case study – projekty opakowań dla Tisso Toys