Trendy w opakowaniach 2020
Jakie są trendy w opakowaniach 2020 roku? To będzie na pewno rok wielu zmian dla przemysłu opakowaniowego. Dostosowywanie się do ustawowych nakazów i zakazów związanych z ekologią i recyklingiem trwa w najlepsze. Oznacza to wiele zmian i mnóstwo pracy dla producentów, projektantów i drukarzy. Unijne regulacje mają na celu stopniowe ograniczanie plastiku, ale nie ma co czekać ze zmianami do ostatniej chwili. Ci, którzy obudzą się jako ostatni, mogą słono zapłacić za swoją opieszałość. I to z dwóch powodów. Gdy będą mieć nóż na gardle, to będą stać na znacznie gorszej pozycji w negocjacjach z dostawcami czy drukarniami. Nie będzie wam łatwo wynegocjować niższe ceny, gdy wszyscy na rynku będą wiedzieć, że nie macie wyjścia i musicie się na gwałt dopasować do prawa, które za chwilę będzie obowiązywać. Spóźnialstwo może też zaowocować przerwami w dostawach surowców, a w najgorszym razie brakami waszych produktów na półkach. Dlatego nie ma co czekać, lepiej działać już teraz.
Jednak nie samą technologią człowiek żyje i oprócz zmian surowców, z których wytwarzamy opakowania, nie wolno nam także zapomnieć o wizualnym aspekcie naszych opakowań. Jeśli twoja marka ma odnieść sukces na rynku, to musisz dbać o to, by wizerunek twoich produktów wyglądał jak najlepiej i komunikował się z klientami jak najskuteczniej. Jednym z najlepszych sposobów na budowanie skutecznego komunikatu jest bycie na bieżąco i trzymanie ręki na pulsie. Z tego powodu warto wiedzieć, co w trawie piszczy i jakie są trendy w projektowaniu opakowań na rok 2020.

1. Redesign/Refreshing
W nadchodzącym roku wiele marek zmieni swoje opakowania, choć oczywiście kierunek związany z ekologią jest tylko jedną z wielu możliwych dróg. Najważniejsze jest to, by nie zostać w tyle i nie zostać postrzeganym przez klientów jako przestarzali. Odświeżenie opakowań istniejących od lat na rynku i cieszących się zaufaniem klientów to sprawa bardzo delikatna, do której należy podchodzić z rozwagą i w sposób przemyślany. Nie można sobie tu pozwolić na działania chaotyczne i impulsywne. Powinna to być praca, na którą nie szczędzimy środków i czasu, jeśli chcemy by została wykonana porządnie. Na pewno widzieliście wiele razy produkty, których opakowania zmieniają się co pół roku albo rok. Wiele z tych zmian jest niestety spowodowanych brakiem właściwej wizji i strategii. A przecież każdy kolejny refreshing to nie tylko dodatkowe koszty związane z wykonaniem i zaimplementowaniem nowych projektów, ale także zdezorientowani klienci, którzy tracą zaufanie do waszej marki.
Tym bardziej warto cyklicznie odświeżać opakowania, bo jeśli nie będziemy to robić co 10 lat lub rzadziej, to zmiany, które będziemy musieli nanosić, by nasze opakowania nie były przestarzałe, będą oznaczały kompletną rewolucję w ich wyglądzie. Taka rewolucja może zaś skończyć się utratą klientów, zagubionych i nierozpoznających naszego produktu na półkach.
Dobrze odświeżone opakowania pozwalają produktom być ciągle atrakcyjnymi dla klientów, rosną wraz z nimi i zmieniają się wraz z nimi.
Dzięki temu nie tylko utrzymują dotychczasowych odbiorców, ale też przyciągają nowych. W 2020 roku wiele brandów odświeży swój wizerunek, dlatego musisz być aktywny i dbać o to, by przy tej okazji nie przejęli twoich klientów.

2. Nowe eko
Jeśli robisz coś dobrego i jesteś coraz bardziej eko, to nie zapomnij się tym pochwalić. Przejście na bardziej ekologiczne rozwiązania to idealny moment na zmianę komunikacji twojej marki. Pochwal się ile plastiku zaoszczędziłeś, jakie masz naturalne składniki, lub nową recepturą. Nie bój się o tym mówić, nie obawiaj się też, że odbiorcy są już tym znudzeni. Nic bardziej mylnego! Jesteśmy bardzo daleko od przytłoczenia ekologicznymi komunikatami. W mediach nieustannie relacjonuje się zmiany klimatu, coraz więcej osób cierpi na depresję klimatyczną, miliony ludzi autentycznie martwi się o przyszłość planety. Jeśli więc robisz coś dobrego, mając na celu lepszą przyszłość naszego gatunku, to nie wstydź się o tym mówić. Pozwoli to twoim klientom poczuć ulgę podczas zakupów i da im poczucie, że robią coś dobrego.
Jeśli zaś chodzi o marki, które już były ekologiczne, to one też ewoluują i zmieniają swój wizerunek. Coraz częściej przestają to być chałupniczo-amatorskie kreacje, a zaczynają to być odważne i przebojowe projekty tworzone przez profesjonalne studia graficzne, które znają się na rzeczy.
Eko ma obecnie bardzo wiele odcieni i zaczyna być gigantyczną niszą, która zawiera w sobie bardzo rozmaite i zróżnicowane style graficzne.
Pastelowe kolory lub kontrastowe i wyraziste zestawienia barw. Delikatne i ciepłe liternictwo lub krzykliwe i nowoczesny fonty. Naturalne i klasyczne opakowania (słoiki, worki, puszki) lub nowoczesne i futurystyczne rozwiązania. Wszystkie te chwyty są dozwolone w kategorii eko i mają swoje zastosowanie w zależności od charakteru twojego brandu. Musisz jedynie znaleźć studio graficzne, które pomoże ci je wcielić w życie lub w ogóle pomoże nakreślić kierunek, jeśli jeszcze go nie masz.

3. Opowiedz historię
To właśnie robią najlepsze marki. Opowiadają historię, mają jakąś filozofię, mówią o niej. Nie są tylko kolejnym serem, sokiem, winem, kosmetykiem czy laptopem. Są czymś więcej, są nośnikiem opowieści i idei.
Jak zabrać się do opowiadania historii? Jeśli masz do dyspozycji nowy brand to zacznij już od samej nazwy. Niech będzie czymś więcej niż kolejnym niewyróżniającym się klonem tego, co już jest na rynku.
Zastanów się, co jest istotne dla twoich klientów, co jest ważne dla ciebie i zobacz, co jest w punkcie styku tych dwóch zbiorów. Być może ważne będzie lokalne pochodzenie produktu, poczucie, że stoją za nim konkretni ludzie. A może wręcz przeciwnie – może w twoim przypadku kluczowe będzie podkreślenie najnowocześniejszej technologii? Warto zastanowić się nad odwróceniem ról i zamiast mówić o sobie – mówić o swoich odbiorcach. Do kogo kierujesz swój przekaz? Kim on jest, lub kim chciałby być? Jak będzie o nim świadczyć fakt, że używa twojego produktu?
A może dla twojego brandu sensowne będzie kompletne oderwanie się od branżowych stereotypów i puszczenie wodzy fantazji? Może twoje mydło będą polecać chochliki, a wino przygotowały ośmiornice? To twój produkt i to ty ustalasz reguły gry.
Nie zawsze muszą to być wielkie historie. Czasem wystarczą dwa-trzy zdania, które pokażą klientom, że o każdy produkt dbacie z wielką starannością i ktoś naprawdę potraktował całość indywidualnie.

4. Pokaż zawartość!
Czyli etykiety typu no-label look, opakowania z okienkiem, częściowo przezroczysty sleeve. W przypadku wielu produktów klienci chcą zobaczyć co kupują. Ma to sens z różnych powodów. Gdy sprzedajesz coś nietypowego, czego ludzie nie znają. Gdy sprzedajesz coś apetycznego i świeżego – wówczas pokazanie produktu podniesie jego sprzedaż. Gdy twój klient zobaczy coś tak pysznego, od razu zgłodnieje. Jeśli twój produkt wyróżnia się nowatorskim wzornictwem to także warto rozważyć pokazanie go.
Ponadto opakowania i etykiety typu no label mają jeszcze jedną cechę – ich transparentność jest zarówno dosłowna jak i przenośna. Takie opakowania komunikują klientom, że nie masz nic do ukrycia i bez problemu pochwalisz się realnym wyglądem tego, co jest w środku. A to buduje zaufanie i w przypadku części produktów ma wiele sensu.

5. Życiowe porady i ciekawostki.
Tak zwane life hacks. To rozwinięcie trendu opowiadania historii. Tylko tu nie tworzysz opowieści o produkcie lecz ułatwiasz życie odbiorcy. Możemy ten trend podzielić na dwie części. Pierwsza to porady, najlepiej związane z twoim produktem. Napisz na etykiecie ciekawostkę typu “ze zużytej koszuli można robić hamaki dla szczurów domowych”, “po zjedzeniu naszego majonezu użyj tego słoika jako wazonu”, albo “obrączka w naszej puszce od napoju służy po to by trzymać w niej słomkę podczas picia”. Druga grupa to zaś ciekawostki z cyklu “czy wiesz, że”. Mogą one być związane z twoim produktem, ale nie muszą. Mogą tyczyć się twojej branży, ale mogą też być z zupełnie innego świata.