Komunikacja wartości firmy za pomocą opakowań

Wartości firmy to zbiór cech, które charakteryzują postawy, zachowania i działania całej naszej organizacji a także poszczególnych osób w naszej firmie. Tak pojęte wartości są uważane za DNA przedsiębiorstwa, które sprawia, że wszyscy pracownicy patrzą w tym samym kierunku i budują na tych samych fundamentach. A w sytuacjach wątpliwych zawsze wiedzą czy mają wybrać dobro klienta, innowacyjne rozwiązanie, czy też na przykład rozwiązanie przyjazne dla środowiska. Skąd to wiedzą? Bo najpierw jasno to określiliśmy. A później skutecznie poinformowaliśmy o tym cały nasz zespół. I wszystkich wokół.

Wartości definiują nas jako organizację
I to bez względu na wielkość naszej firmy. Jeśli mała firma od początku postawi na zadowolenie klienta, to jej odbiorcy bez wątpienia to odczują. Gdy zaś zdecyduje, że najważniejsze jest kreatywne podejście do projektu i przełamywanie schematów, to będzie do tego dążyć nawet kosztem konfliktu z niektórymi kontrahentami, którzy nie podzielają tej kreatywności czy wyjścia poza schematy. Jeśli firma od początku lojalnie informuje klientów o swoich priorytetach, to żadna ze stron nie będzie czuć się rozczarowana czy zawiedziona.
Przyjęte wartości mają realny wpływ działania w Twojej organizacji. Określają sposób w jaki współpracujesz z kontrahentami i jak traktujesz klientów. System wartości firmy daje pewność, że każdy pracownik dokonując wyborów kieruje się tymi samymi zasadami. Dzięki temu firma mówi jednym głosem a jej przekaz jest spójny i konsekwentny. Wiele kryzysów wizerunkowych wybuchało tak naprawdę nie w momencie gdy miała miejsce sytuacja zapalna, lecz gdy firma niezgrabnie i bez pomysłu zabierała się do zarządzania kryzysem. Gdy najpierw atakowała a potem przepraszała. Gdy najpierw ignorowała a dopiero potem pytała jak może naprawić szkodę. Skąd brały się tak niespójne reakcje w sytuacjach kryzysowych? Bo na którymś etapie ktoś zapomniał, jakie wartości są dla danej firmy najważniejsze.

Wartości Twojej organizacji spełniają wiele ról:
– W czasie kryzysu pokazują jasno, czym należy się kierować. Co jest najważniejsze. Jeśli wszyscy w firmie będą wiosłować w tym samym kierunku, to tym szybciej wyjdziecie z tarapatów
– Ale wartości nie są tylko po to, by zerkać na nie w czasie kryzysu. Na co dzień pozwalają Wam utrzymać ten sam kurs zarówno wobec klientów, kontrahentów jak i konkurencji
– Są także kluczowe podczas rekrutacji. Odsiewają kandydatów o zupełnie innym spojrzeniu na świat, przyciągają zaś tych, którzy podobnie do Was postrzegają rzeczywistość
– Dzięki temu możesz również budować zgrany zespół, ponieważ wszyscy pracownicy rozumieją obrane przez firmę wartości i podzielają je
– W długiej perspektywie oznacza to zbudowanie spójnej marki, która będzie rozpoznawalna dla klientów i jej wartości będą dla nich oczywiste nawet gdy nigdy o nich nie czytali

Wartości, wartości. Po co mi to? To tylko takie gadanie. Liczą się tylko pieniądze
Jeśli wydaje Ci się, że wartości są bez znaczenia w świecie biznesu, bo każda z firm po prostu dąży do osiągnięcia jak największego zysku, to jesteś w błędzie. Większość dużych organizacji ma jasno określone wartości, które ją definiują i budują w umysłach klientów spójny wizerunek takiego przedsiębiorstwa. Kluczowym czynnikiem jest to, by wartości Twojej firmy były doskonale znane wszystkim pracownikom, niezależnie od szczebla. Tylko wtedy mogą oni skutecznie głosić je także na zewnątrz Waszej organizacji. A przede wszystkim wdrażać je każdego dnia. Takie pojmowanie wartości sprawi, że nie będą one tylko pustym frazesem, lecz staną się wyróżnikiem Waszej organizacji.
Zadbaj więc o to, by cała struktura Twojej firmy wspierała wyznawane przez Was wartości. Gdy za kluczową uznacie kreatywność, to upewnij się, że proces decyzyjny nie jest nadmiernie rozbudowany, a każdy pracownik niższego szczebla ma możliwość komfortowego przedstawiania swoich koncepcji przełożonym. Jeśli tego nie zapewnisz, to wartości pozostaną ważne jedynie na papierze, a cały wysiłek związany z pracą nad nimi pójdzie na marne. Gdy zaś za kluczowe uznacie postawienie klienta w centrum wartości firmy i zapewnienie mu satysfakcji, to zagwarantuj pracownikom możliwość podejmowania decyzji na korzyść klienta bez konieczności nieustannego konsultowania się z przełożonymi.

Jak Twoi pracownicy na co dzień propagują wartości Twojej firmy?
Za każdym razem gdy Twój handlowiec wręcza swoją wizytówkę podczas spotkania z potencjalnym kontrahentem, to komunikuje wartości Waszej organizacji. Jeśli jest schludnie ubrany, posługuje się profesjonalnym i zrozumiałym słownictwem, nie próbuje domykać sprzedaży za wszelką cenę, lecz interesuje się tym, czy Wasz produkt autentycznie jest klientowi potrzebny i może rozwiązać jego potrzeby, jeśli czuć u Twojego handlowca zainteresowanie tym, co sprzedaje – to prawdopodobnie idealnie wdraża w życie wartości Waszej organizacji. Jeśli tylko są nimi: profesjonalizm, szacunek, zaufanie, energia i zaangażowanie.
Dział HR zajmuje się wdrażaniem i propagowaniem tych wartości wewnątrz firmy – w środku zespołu. Dba o to, by każdy pracownik wiedział, że wszyscy gracie do jednej bramki i jakie są kryteria oceny tego, co robicie. Jeśli na pierwszym miejscu stawiacie na agresywny wzrost, to kryteria oceny dobrego pracownika będą zupełnie inne niż wtedy gdy najważniejsze jest dla Was zadowolenie klienta, zgodnie z zasadą “klient ma zawsze rację”. Pamiętaj, że nie ma jednej uniwersalnej matrycy “odpowiednich” wartości. Każda organizacja sama je określa, dbając by były one spójne z jej charakterem i filozofią. Dział marketingu komunikuje wartości Twojej firmy na zewnątrz. Dba o to, by wszyscy wiedzieli jaka jest Wasza filozofia i co jest dla Was ważne.

A teraz wyobraź sobie, że do opowiadania o Waszych wartościach i Waszej filozofii zaprzęgasz także wszystkich swoich cichych sprzedawców, czyli opakowania Twoich produktów
Jeśli masz dobrze przemyślane i uporządkowane wartości firmy, to możesz je z powodzeniem implementować na opakowaniach. I w ten sposób opowiadać o nich wszem i wobec. Dlaczego jest takie ważne? Bo jeśli chcesz sprawiać wrażenie firmy produkującej naturalne i zdrowe wyroby, to nie tylko musisz to robić. Musisz też skutecznie o tym mówić. Komunikować to. Co Ci po tym, że będziesz mieć najbardziej naturalny skład ze wszystkich firm na rynku, jeśli nie uda Ci się nikogo o tym poinformować? Pamiętaj jednak, że nie wystarczy NAPISAĆ tego na opakowaniu. To trzeba POKAZAĆ. Istnieje szereg wizualnych kodów, z których można skorzystać komunikując naturalność: odpowiednia faktura podłoża, na którym drukujesz, tekstura tła, odręczne napisy, właściwa kompozycja i ozdobniki. We współpracy z właściwym studiem graficznym będziesz mógł wydobyć te informacje i wykorzystać je, by skutecznie zachęcić klientów do swoich produktów.

Co to daje klientom? Jak się przekłada na sprzedaż?
Jeśli potrafimy skutecznie komunikować wartości naszej firmy, to potrafimy skutecznie dotrzeć do klientów, którzy te wartości podzielają. Dzięki temu ułatwiamy im znalezienie naszych produktów na półkach oraz dajemy im ważny argument przemawiający za zakupem akurat naszego wyrobu. No bo dlaczego mieliby wybrać produkt konkurencji, skoro czują, że to z nami nadają na tych samych falach? W wielu przypadkach wspólnota wartości usprawiedliwi wydanie kilku procent więcej na produkt droższy, jeśli klient będzie miał poczucie, że dzięki temu robi coś w zgodzie ze sobą.

Komunikowanie wartości firmy za pomocą opakowań ma sens
Nie tylko trafiamy do klientów, znajdujących się w kręgu naszych zainteresowań, ale także odsiewamy tych, którym nasze wartości są kompletnie obce. Jeśli więc celujemy w klientów świadomych, obeznanych z tematem, wymagających, to dzięki odpowiednim opakowaniom nie musimy borykać się z klientami dla których kluczowa jest cena, okazja lub promocja, a nie jakość. To samo zresztą działa w drugą stronę. Tworząc produkt masowy, niedrogi, nastawiony na niską cenę, nie ma sensu byśmy przyciągali klientów poszukujących jakości, którzy potem wrócą do nas rozczarowani i z pretensjami.

Konkluzja
Musisz dołożyć wszelkich starań, by opakowania były przedłużeniem całej Twojej komunikacji. By były kolejnym środkiem w realizacji Twojej strategii. Jeśli Ci się uda, to o wiele skuteczniej dotrzesz do nowych klientów, którzy z zadowoleniem odkryją Twój produkt.
Jeśli chcesz porozmawiać o tym jak zaprojektować najlepsze opakowania dla Twoich produktów, to nic prostszego – napisz do nas!