Projekt etykiety i pudełka dla suplementu diety Audio Clean

Opakowanie – ładne czy skuteczne?

Projektowanie opakowań ma wiele fascynujących aspektów. Dla mnie najciekawsza jest graficzna strona opakowań. Jako projektant opakowań z ponad 10-letnim doświadczeniem nauczyłem się, że

opakowanie ładne to wcale nie to asamo co skuteczne.

Dlatego oprócz ładnego ważne są też inne aspekty opakowań: surowiec, język jakim zwracają się do klientów, praktyczną formę, oryginalność, pomysłowość.

Zacznijmy jednak od samego początku.

Być może czasem zadajesz sobie pytanie, czy twojemu produktowi w ogóle potrzebne jest lepsze opakowanie? Czy to jest coś w co warto w ogóle inwestować?

Przecież na rynku jest wiele produktów, które dobrze się sprzedają w mało atrakcyjnym opakowaniu. Być może patrzysz na liderów w niektórych branżach i odnosisz wrażenie, że ich opakowania są tak szalenie proste, że nie zawierają niemal nic prócz nazwy.

Pudełko na suplement diety - Vitaminum A+E

Niektóre firmy mogłyby sprzedawać swoje owinięte szarym papierem pakowym z odbitą od stempla nazwą produktu. A i tak nie mogłyby się opędzić od zamówień.

Taki stan rzeczy jest poparty albo bardzo silną pozycją produktu na rynku, albo ogromnymi budżetami reklamowymi. Silna pozycja często była zbudowana właśnie dzięki świetnemu i przemyślanemu dizajnowi, czego nieśmiertelnym przykładem jest Apple. W czasach gdy każde opakowanie sprzętu elektronicznego uginało się od sloganów, wykrzykników, opisów nowych funkcji, tabelek i mnóstwa technicznego bełkotu, oni postawili na minimalizm i prostotę. Dzięki swojemu przywiązaniu do detali, charakterystycznemu dizajnowi opakowań i konsekwencji w ich stosowaniu zbudowali rozpoznawalny i charakterystyczny wizerunek.

Pudełko na suplement diety - Żelazo

(…) Obecnie w dorosłość wchodzi pokolenie ludzi nie tyle nie mających telewizji, lecz nawet niemających telewizora. Nakłady gazet i czasopism nieustannie spadają. Amerykańskie kina właśnie zanotowały najgorszą frekwencję od 1995 roku. Twoi potencjalni klienci zamiast radia słuchają serwisów streamingowych w rodzaju Spotify czy Tidala. W przeglądarkach już dawno temu zainstalowali AdBlocka. Nawet jeśli mają telewizor, to coraz częściej oglądają w nim Netflixa, filmy na życzenie, ewentualnie płatną telewizję niemal w całości pozbawioną reklam.

Pojawia się coraz większa grupa ludzi, do których tradycyjna reklama zwyczajnie nie ma jak dotrzeć. Jednym z niewielu momentów gdy możesz dotrzeć ze swoim komunikatem do twoich potencjalnych klientów jest chwila, gdy zawitają oni do sklepu. Wtedy wręcz sami chcą, by do nich mówiono.

Wtedy słuchają, patrzą, szukają. Po to właśnie tu przyszli, by coś kupić. Tylko, że wiele firm właśnie wtedy milknie i nic nie mówi do swoich odbiorców. Stawiają swój produkt na półce i czekają aż zostanie zauważony. Często odbiorcy nawet nie wiedzą co znajduje się w opakowaniu, ponieważ nikt nie rozmawiał z producentem na temat hierarchii informacji znajdujących się na jego opakowaniu. A przecież walkę o portfel klienta wygra ten, kto przemówi najskuteczniej. Zaskarbi sobie zaufanie, które zaowocuje tym, że to ten a nie inny produkt wyląduje w koszyku i zostanie nabity na kasie.

– Antoni Łuchniak

Artykuł ukazał się na portalu Kierunek Farmacja. Pełna treść dostępna jest tutaj.

Wróc do "Media o nas"