Projekt etykiet jest kluczowym elementem w procesie tworzenia komunikacji produktu. Etykieta musi być przede wszystkim czytelna, aby konsument mógł łatwo i szybko znaleźć wszystkie potrzebne informacje. Ważne jest, aby przekaz był jasny, precyzyjny i zrozumiały dla właściwej grupy odbiorców.
Nie należy zapominać o takich danych jak nazwa firmy, adres jej siedziby oraz kraj pochodzenia produktu. Istotne jest również wskazanie przeznaczenia produktu, chyba że jest ono oczywiste, jak w przypadku warzyw czy owoców.
Wizualna spójność z całym brandingiem
Projektowanie etykiet spożywczych oraz innych produktów musi być spójne wizualnie z całością brandingu marki. Etykieta powinna nawiązywać do stylu graficznego, kolorystyki i logotypów używanych przez markę w innych materiałach promocyjnych. Taka konsekwencja pomaga budować rozpoznawalność marki i zaufanie konsumentów. Projektowanie naklejek oraz etykiet produktowych to nie tylko kwestia estetyki, ale również strategii marketingowej, która musi być dobrze przemyślana.
Projekt musi uwzględniać ergonomię opakowań produktowych. Etykieta powinna być umieszczona w taki sposób, aby była łatwo dostępna i czytelna dla konsumenta, nie zaburzając jednocześnie funkcjonalności opakowania. Kluczowym aspektem jest tutaj:
- rozmiar czcionki,
- kontrast kolorów,
- umiejscowienie najważniejszych informacji.
Dzięki temu użytkownik bez problemu znajdzie wszystkie potrzebne dane, co zwiększa komfort korzystania z produktu.
Przekaz wizualny oraz estetyka
Przekaz wizualny i estetyka odgrywają kluczową rolę w projektowaniu etykiet. Etykieta na produkcie musi przyciągać wzrok, a jednocześnie być estetycznie wykonana. Kolorystyka, grafiki, czcionki — wszystko to powinno tworzyć spójną całość, która nie tylko informuje, ale również przyciąga potencjalnych klientów.
Projekt etykiet powinien łączyć atrakcyjny design z funkcjonalnością, co stanowi wyzwanie dla projektantów. Korzystając z pomocy specjalistów ze studia kreatywnego, można uzyskać absolutnie wyjątkowe opakowanie i etykietę, które wyróżnią Twój produkt na tle konkurencji.
Opis etykiety produktu spożywczego
Z punktu widzenia formalnego etykieta produktu spożywczego musi zawierać szereg niezbędnych informacji, które pomagają konsumentom świadomie wybierać produkty.
Przede wszystkim, powinna zawierać nazwę produktu. Skład produktu powinien być przedstawiony w taki sposób, aby na pierwszym miejscu znalazł się składnik, którego jest najwięcej. Jeśli zaś chodzi o produkty spożywcze, obostrzeń jest znacznie więcej! Etykieta powinna zawierać informacje o wartościach odżywczych oraz alergenach, które muszą być wyraźnie wyróżnione, na przykład poprzez pogrubienie czcionki lub zmianę koloru.
Bardzo ważnym elementem etykiety jest data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Konsument musi mieć pewność, że produkt, który kupuje, jest świeży i bezpieczny do spożycia. Ponadto, etykieta powinna zawierać instrukcje dotyczące sposobu przechowywania produktu, co jest istotne dla zachowania jego jakości i trwałości. Ważna również jest odpowiednia wysokość napisów. Wysokość litery „x” nie może być mniejsza niż 1,2 mm. Zaniedbanie tego elementu może spowodować nieprzyjemności w razie kontroli urzędu, lub w sytuacji gdy konkurencja zgłosi urzędnikom uchybienie z Waszej strony. Dlatego istotne jest dopilnowanie wielu szczegółów, także tych naprawdę technicznych.
Informacje na etykietach produktów chemicznych
Etykiety produktów chemicznych muszą zawierać nie tylko nazwę oraz dane kontaktowe dostawcy, choć oczywiście jest to kluczowe dla zapewnienia możliwości szybkiego kontaktu w razie jakichkolwiek problemów lub pytań dotyczących produktu. Bardzo ważnym elementem etykiety chemicznej są oznaczenia określające rodzaj zagrożenia związanego z danym środkiem chemicznym. Muszą one być jasne i zrozumiałe, zawierać hasło ostrzegawcze oraz piktogramy, które wizualnie przedstawiają zagrożenie. Zalecenia dotyczące środków ostrożności są niezbędne, aby użytkownik mógł bezpiecznie korzystać z produktu.
Poza tymi wymaganiami prawnymi skuteczne projekty etykiet muszą przede wszystkim budować spójny i wyrazisty wizerunek marki, który sprawi, że klienci chętnie będą sięgać po Wasze produkty. Prawne wymagania są po to, by nie uchybić przepisom. Ale kreatywne podejście do budowania godnej zaufania marki jest tym, co zadecyduje o być albo nie być Twojego produktu na rynku. Twoim celem jest rozbrojenie obiekcji klienta i przywiązanie do swojego produktu. Tak działające marki nie muszą panicznie bać się drobnych wahań cen, czy promocji organizowanych przez konkurencję. Sami znacie to z własnego doświadczenia, gdy wchodzicie do sklepu szukając konkretnego produktu, a gdy go nie ma bywa, że... wychodzicie ze sklepu, zamiast kupić alternatywę proponowaną przez inną markę. Tak właśnie działa fenomenalny branding! Pamiętaj tylko, że nie powstaje on w próżni, lecz jest efektem współpracy producenta z kreatywną ekipą, która potrafi dostrzec niebanalne cechy Twojego produktu lub marki. I pokazać je w ciekawy sposób.