11.02.2023
11.02.2023
Jak wystartować z nową marką?
Start nowej marki to moment niepewności dla wielu producentów. Pojawia się wiele pytań, na które jeszcze nie ma odpowiedzi. Jak klienci zareagują na nasz produkt? Jak go przyjmą? Czy zrozumieją to, co chcemy im opowiedzieć Czy ich to zaciekawi? Czy cena będzie właściwa? Czy nasze reklamy okażą się zachęcające?
Niestety odpowiedzi na wiele z tych pytań poznamy dopiero wtedy, gdy już wystartujemy z nową marką. Możemy jednak zminimalizować niepewność związaną z debiutem nowego brandu, jeśli zawczasu zadbamy o wiele elementów. Co więc warto sprawdzić i odhaczyć przed premierą nowego produktu, by mieć pewność, że wiemy jak wystartować z nową marką?
Upewnij się jak radzi sobie konkurencja.
Czy jest to rynek rosnący, ustabilizowany czy chylący się ku zmierzchowi? Czy konkurencja inwestuje i pędzi do przodu czy dywersyfikuje przychody i powoli wychodzi z tego rynku? Jest to istotne zwłaszcza w przypadku produktów czy branż, z którymi wcześniej nie miałeś do czynienia. Jeśli zaś na rynku nie ma podobnych produktów to upewnij się, że to co chcesz zaoferować, jest komuś potrzebne. Historia zna wiele przypadków świetnych produktów, których nikt nie potrzebował i które szybko zniknęły z rynku. To, że Tobie produkt wydaje się atrakcyjny, nie znaczy, że rynek odbierze go równie entuzjastycznie. Oczywiście jeśli naprawdę w niego wierzysz to idź za głosem serca, ale miej świadomość ryzyka.Zobacz jak komunikuje się Twoja konkurencja
Zastanów się, co konkurencja robi dobrze, a co Ty możesz ulepszyć w swojej komunikacji. O wiele łatwiej wychwytujemy błędy u kogoś niż u siebie. Wygodniej więc będzie Ci dokonać oceny konkurencji i na tej podstawie opracować wytyczne dla własnej strategii komunikacji, niż tworzyć wszystko od zera. Zwracaj szczególną uwagę na to, czego unikać, co wydaje się nietrafione, lub nie przemawia do Ciebie i nie jest zgodne z Twoim podejściem do oferowanego produktu. Szukaj elementów komunikacji, które są niejasne, mogą powodować zagubienie odbiorców i bezwzględnie dbaj o to, by nie powielać tych błędów w swojej komunikacji. Notuj wszystkie te spostrzeżenia i buduj mapę myśli, która pozwoli Ci uporządkować różne pomysły i kierunki. Możesz działać na komputerze lub pisać wszystko na kartkach. Sposób wykonania i technika w jakiej to zrobisz są drugorzędne. Najważniejsze jest wyklarowanie konkretnej wizji. Popatrz na konkurencję oczami laika i bądź szczególnie wyczulony na klątwę wiedzy.Co to jest klątwa wiedzy?
Klątwa wiedzy polega na tym, że gdy już coś wiemy, to nie potrafimy postawić się w pozycji osoby, która tego nie wie. Dla humanisty oczywiste jest kto namalował Guernicę, a dla programisty jasnym jest, czym różni się Wordpress od Joomli. Dla ekstrawertyka zabawa w kalambury nie stanowi problemu, a dla osoby, której słoń nie nadepnął na ucho, nucenie piosenek jest świetną zabawą. Podobnie jest w Twojej branży. Ty wiesz, dlaczego składniki Twojego produktu świetnie zadziałają na skórę Twoich klientek, ale one tej wiedzy nie posiadają. Nawet jeśli celujesz w świadomych odbiorców, to oni nie zawsze mają tę wiedzę na wyciągnięcie ręki, czasem muszą ją sobie przypomnieć. A z ludźmi jest tak, że nie lubią się wysilać, więc lepiej jest im od razu podać na tacy powód, dla którego powinni wybrać właśnie Twój produkt, niż liczyć, że sami sobie to dopowiedzą i sami siebie przekonają do zakupu.