Wróć
29.11.2024
29.11.2024

Rebranding i redesign opakowania: kiedy i dlaczego warto odświeżyć wygląd swojego produktu?

Zmiana opakowania może stanowić ważną część rebrandingu i redesignu Twojej firmy. Przekonały się o tym marki znane na całym świecie. Chcesz wiedzieć, co Coca-Cola ma wspólnego z Apple? Dlaczego Tropicana wycofała swoje nowe opakowania? Kiedy zdecydować się na redesign? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Czym jest rebranding i redesign?

Rebranding i redesign to pojęcia stosowane zamiennie, jednak oznaczają dwa różne procesy. Redesign to odświeżenie wizerunku marki. Polega on m.in. na zaprojektowaniu nowego logo, identyfikacji wizualnej czy opakowań. Z kolei rebranding może dotyczyć nie tylko szaty graficznej, ale całej strategii marketingowej, a nawet oferowanych produktów oraz usług. Tym samym jest pojęciem o wiele szerszym niż sam redesign.

Kiedy odświeżyć wygląd swojego produktu?

Trudno jest określić idealny moment na rebranding i redesign. Wiele firm decyduje się na ten krok, gdy wprowadzają gruntowne zmiany, nowe produkty lub nową wizję marketingową. W ten sposób mogą zachować konkurencyjność lub dostosować się do potrzeb rynku.

Agencja reklamowa etykiety na alkohol Paprocky

Istnieje wiele sytuacji, w których redesign opakowania może okazać się doskonałym rozwiązaniem:

  • Przestarzały design: Jeśli opakowanie Twojego produktu wygląda na przestarzałe i nie pasuje do współczesnych trendów, warto rozważyć jego odświeżenie.
  • Zmiana grupy docelowej: Gdy chcesz dotrzeć do nowej grupy odbiorców, zmiana designu opakowania może pomóc w lepszym dopasowaniu produktu do ich oczekiwań.
  • Pozycjonowanie marki: Jeśli chcesz zmienić pozycjonowanie swojej marki na rynku, redesign opakowania może być jednym z narzędzi do osiągnięcia tego celu.
  • Słaba sprzedaż: Jeśli sprzedaż Twojego produktu spada, warto przyjrzeć się opakowaniu. Może to być sygnał, że przestało ono spełniać swoją rolę i nie przyciąga już uwagi klientów.
  • Wprowadzenie nowego produktu: Gdy wprowadzasz na rynek nowy produkt z tej samej kategorii, warto zachować spójność wizualną z istniejącymi produktami, jednocześnie nadając nowemu produktowi unikalny charakter.

Zanim jednak podejmiemy takie działania, warto dokładnie zbadać potrzeby konsumentów, aby uniknąć wizerunkowej wpadki.

Na co zwrócić uwagę podczas redesignu opakowania?

  • Zrozumienie grupy docelowej: Zanim przystąpisz do projektowania, dokładnie przeanalizuj potrzeby i oczekiwania swoich klientów.
  • Spójność z marką: Nowy design opakowania powinien być spójny z wartościami i wizerunkiem marki.
  • Funkcjonalność: Opakowanie powinno nie tylko dobrze wyglądać, ale także być praktyczne i łatwe w użyciu.
  • Materiały: Wybierając materiały, zwróć uwagę na ich jakość, ekologiczność i koszt.
  • Testowanie: Przed wprowadzeniem nowego opakowania na rynek warto przeprowadzić badania wśród konsumentów.

Przykłady opakowań, które zmieniły historię

Nagłówek brzmi górnolotnie? Być może, jednak opakowania mają ogromny wpływ na doświadczenia związane z marką oraz z samym produktem. Niektóre marki przykładają do tego tak dużą wagę, że ich opakowania stają się symbolem wartości, które za sobą niosą.

Aby to zrozumieć, przyjrzyjmy się przykładom. Jeśli jesteś użytkownikiem Apple, przypomnij sobie wrażenia, które towarzyszyły Ci, gdy otwierałeś swojego pierwszego iPhone’a, MacBooka czy iPada. Co wtedy zwróciło Twoją uwagę? Minimalizm? Brak zbędnych elementów? Spójność?

Apple, jeszcze w latach 90., postawiło na jakość i minimalistyczny, nowoczesny design. Użytkownicy mogą tego doświadczyć od pierwszej chwili, kiedy otwierają nowy produkt tej marki.

Kolejnym legendarnym przykładem są opakowania Coca-Coli. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat design butelek się zmieniał, jednak ich ogólny kształt pozostawał ten sam. W ten sposób każdy wiedział, z jakim produktem ma do czynienia.

Z drugiej strony warto przytoczyć historię marki Tropicana. Co poszło nie tak w przypadku Tropicany? Jak się okazało, przeprojektowane opakowanie przyniosło negatywne skutki i spowodowało spadek sprzedaży. Jeśli chcesz lepiej poznać ten przypadek, to napisaliśmy o nim cały artykuł: https://kolkoikrzyzyk.pl/media-o-nas/odswiezanie-opakowan-jak-to-zrobic-by-nie-stracic-klientow/

Jak widać, rebranding oraz redesign to skuteczne i potężne narzędzia w marketingu. Pamiętajmy jednak, że są one mieczem obosiecznym. Jeśli zostaną niewłaściwie użyte, mogą obrócić się przeciwko nam. Z tego powodu tak ważne jest, aby wszelkie decyzje podejmować na podstawie analizy rynku oraz potrzeb Twoich klientów. W ten sposób unikniesz wizerunkowej wpadki, a zadbasz o sprzedaż i rozpoznawalność marki.


Poprzedni artykuł
Personalizacja opakowań: klucz do serca konsumenta. Jak dostosować opakowanie do klienta?