Wróć
13.06.2024
13.06.2024

Darmowe narzędzia, z których można skorzystać podczas projektowania etykiet

W dobie cyfrowej rewolucji projektowanie bardzo prostych etykiet stało się dostępne praktycznie dla każdego. Oczywiście mówimy tutaj o nieskomplikowanych projektach, najczęściej do użytku wewnętrznego. Projektowanie etykiet może być czasochłonne i kosztowne, szczególnie dla małych firm lub początkujących przedsiębiorców. Dlatego coraz więcej osób sięga po darmowe narzędzia dostępne w internecie, które pozwalają na projektowanie prostych etykiet bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Dzięki darmowym narzędziom dostępnym online, tworzenie profesjonalnych etykiet stało się łatwiejsze i bardziej przystępne niż kiedykolwiek wcześniej.

Dlaczego warto skorzystać z darmowych narzędzi do projektowania etykiet?

Darmowe programy do projektowania etykiet często oferują bogate zestawy narzędzi, szablonów i grafik, które pozwalają na kreatywne eksperymentowanie z wyglądem etykiety. Możesz dostosować kolorystykę, czcionki, zdjęcia i inne elementy do swoich potrzeb i preferencji, bez konieczności korzystania z gotowych szablonów. Najważniejszy powód jest oczywisty: nie kosztuje Cię to nic, poza własnym czasem. Jeśli więc Twoja marka jest dopiero na dorobku, a Ty masz dużo wolnego czasu, to możesz sobie z powodzeniem pozwolić na zgłębianie tych narzędzi i naukę ich obsługi. Nie masz gwarancji, że finalny efekt będzie atrakcyjny wizualnie, czy skuteczny w kontekście sprzedaży, ale dla potrzeb domowego wina, czy lokalnego miodu rozlewanego do 500 słoików rocznie, będzie to rozwiązanie idealne. W przypadku takich inicjatyw zlecenie profesjonalnego projektu obejmującego badanie rynku analizę konkurencji i wieloetapowe wdrożenia nie ma finansowo uzasadnienia.

Darmowe narzędzia do projektowania etykiet

Z jakich darmowych narzędzi do projektowania etykiet możesz skorzystać?
  • Canva: Intuicyjne narzędzie online, które oferuje szeroki wybór szablonów do własnego zaprojektowania etykiet. Dzięki prostemu interfejsowi użytkownika i bogatej bibliotece grafik, możesz stworzyć całkiem estetyczne projekty.
  • Adobe Spark: Ta wszechstronna opcja również umożliwia projektowanie etykiet za darmo. Dostępne są gotowe szablony oraz narzędzia do personalizacji projektów.
  • Inkscape: Darmowe oprogramowanie do grafiki wektorowej, które może być używane do tworzenia etykiet. Pomimo skomplikowanego interfejsu, Inkscape oferuje w zamian sporo zaawansowanych funkcji.
  • Labeljoy Free Edition: Specjalnie zaprojektowane oprogramowanie do projektowania etykiet. Darmowa wersja oferuje podstawowe funkcje projektowania, takie jak dodawanie tekstów, obrazów i kształtów, co sprawia, że jest to idealne narzędzie dla osób poszukujących prostego rozwiązania do tworzenia etykiet.

Projektowanie etykiet. W jakich sytuacjach warto zabrać się za to samemu?

Samodzielne projektowanie etykiet ma zastosowanie przede wszystkim w małych firmach o szerokim asortymencie. Zwłaszcza gdy klient docelowy nie ma kontaktu z etykietą przed zakupem produktu. Jeśli więc sprzedajesz przyprawy online, to prosta etykieta wygenerowana w Canvie jak najbardziej się sprawdzi. To samo w przypadku palarni kawy, lub herbaciarni. Tutaj najbardziej liczy się smak samego produktu i jasne poinformowanie klienta, co zakupił. Jeśli jednak planujesz budować silną markę, to samodzielnie wykonane etykiety nie sprawdzą się, ponieważ będzie im brakować wielu elementów niezbędnych do odniesienia sukcesu na rynku. Elementów, które Twoja konkurencja z pewnością posiada. Jeśli więc chcesz zagrozić ich pozycji na rynku i przekonać do siebie ich klientów, musisz zbudować rozpoznawalny brand, który uwiedzie klientów. Skuteczna etykieta produktu jest idealnym miejscem do pokazania wartości i osobowości Twojej marki. By odnieść sukces na rynku, taka etykieta musi spełniać wiele założeń, między innymi:
  • komunikować do odpowiedniej grupy docelowej
  • mówić językiem tej grupy docelowej
  • posiadać wyselekcjonowane i uporządkowane komunikaty
  • pasować do charakteru marki
  • za pomocą kształtów, kolorów, zdjęć budować właściwy wizerunek marki
Oczywiście możesz tę wiedzę posiąść samodzielnie. Są setki książek i wykładów na ten temat. Kursów, prelekcji, kierunków studiów. Artykułów, dyskusji na forach, wymian doświadczeń między branżowymi specjalistami. To są też lata doświadczeń. Ale możesz też skupić się na tym, co robisz najlepiej – na tworzeniu wartościowego produktu, który ma podbić rynek. A projekt wizerunku swojej marki zleć studiu kreatywnemu, które doskonale zna się na tej pracy i pomoże Ci uniknąć wielu problemów.

Darmowe narzędzia do projektowania etykiet – jakie są minusy?

Etykiety zaprojektowane przez nieprofesjonalistów (czyli amatorów) niestety nigdy nie będą wyglądać równie profesjonalnie, co te, które zaprojektował doświadczony dizajner. Jest to równie oczywiste jak fakt, że przeciętny człowiek śpiewa gorzej niż przeciętny zawodowy piosenkarz. Oczywiście czasem trafi się jakiś cudownie utalentowany muzycznie kasjer z osiedlowego warzywniaka, ale wyjątek nie czyni reguły. Nad wizerunkiem marki, którą ma konkurencja siedział najprawdopodobniej sztab fachowców. Nie licz więc, że uda Ci się w ciągu kilku godzin prób, za pomocą darmowego edytora, stworzyć projekt, który odciągnie klientów od innych marek i przyciągnie do Ciebie. Ale oprócz minusów merytorycznych są też minusy technologiczne. Etykieta zaprojektowana za pomocą darmowych narzędzi nie nada się do wydruku w dużych nakładach. Takie etykiety często nie posiadają odpowiedniej rozdzielczości, są w niewłaściwej przestrzeni kolorystycznej, brak im spadów, siatki wykrojnika, zalewek, odpowiednio opisanych uszlachetnień, markerów fotokomórki, overprintów i mnóstwa innych technicznych elementów, które są niezbędne do prawidłowego druku wysokonakładowego. Innymi słowy, to są świetne narzędzia dla bardzo małych przedsięwzięć, którym nie zależy jeszcze na budowaniu silnej marki. Albo dla domowych pasjonatów, którzy chcieliby ładnie okleić swoje pyszne słoiki z naturalnym dżemem. W takich sytuacjach powyższe narzędzia sprawdzą się idealnie i będą bardzo pomocne!

Poprzedni artykuł
Projektowanie opakowań produktu - 5 rzeczy, o których trzeba pamiętać
Nastepny artykuł
Co powinno znaleźć się na etykiecie produktu?