Paprocky – Single Malt Whisky
Kilka słów o produkcie
Bartex Bartol to jeden z ważniejszych graczy na polskim rynku alkoholowym. Posiada szerokie portfolio marek własnych, często dostępnych w nietypowych butelkach.
Jest to firma rodzinna, z tradycjami sięgającymi 1990 roku. Gdy zgłosiła się do nas z wyzwaniem stworzenia etykiety na jedną z dwóch polskich whisky dostępnych na rynku, wiedzieliśmy, że czeka nas ciekawy i nieoczywisty projekt. Paprocky to whisky, która dojrzewa w dębowych beczkach. Każda butelka posiada ręcznie wpisany numer beczki oraz butelki. Taka nietypowa filozofia wymagała właściwej etykiety.
Wyzwanie
Prace rozpoczęliśmy od namingu oraz opracowania Strategii Marketingowej. Dzięki temu mogliśmy (nomen omen) wydestylować najważniejsze cechy produktu. Co z kolei pozwoliło nam na opracowanie idealnego klienta (persony), opisanie archetypu marki i jej kluczowych cech oraz wartości. Następnie przeszliśmy do opisania kolorystyki, analizy SWOT, haseł reklamowych. Przygotowaliśmy też opracowanie dotyczące sposobu korzystania z produktu. Podsumowaliśmy też w jakich sytuacjach ludzie sięgają po whisky, czego od niej oczekują, jak ją postrzegają.
Strategia
Zgłębiliśmy również, co i kto ma wpływ na decyzje zakupowe, oraz uporządkowaliśmy te czynniki według siły wpływu na klientów. W dalszej części Strategii zaproponowaliśmy najlepsze POSy i opakowania prezentowe. Przejrzeliśmy katalogi producentów gadżetów reklamowych i spośród tysięcy opcji wybraliśmy te, które będą naprawdę dobrze współgrać z grupą docelową. Wśród nich np. fartuch dla grill majstra, elegancką piersiówkę, kompas, czy drewnianą podstawkę pod telefon. Istotne było dla nas, by nie proponować banałów takich jak pendrive czy smycz reklamowa. Jeśli notes, to tylko wysokiej jakości. Jeśli szklanka, to tylko dedykowana do whisky.
Kanały dotarcia do klientów
Opisaliśmy sugerowane online- i offline’owe kanały dotarcia do klientów. Wytypowaliśmy specjalistów z odpowiednimi zasięgami i renomą w branży. Uciekaliśmy od tanich influencerów, ponieważ kompletnie nie pasują oni ani do filozofii marki, ani do preferencji klientów. Wskazaliśmy strony i portale, z którymi warto nawiązać współpracę, by za pomocą marketingu szeptanego szybko dotrzeć do jak największej ilości odbiorców. Do tego zestawu dodaliśmy jeszcze inne pomysły z kategorii BTL.
Kierunki na przyszłość
Przygotowaliśmy także inspiracje do strony www, kierunek promocji w social mediach, przykładowe posty. Wskazaliśmy tone of voice, wybraliśmy i opisaliśmy idealne zdjęcia. Przygotowaliśmy ciekawe cytaty, które klienci chętnie polubią a nawet udostępnią, ponieważ są zgodne z ich własnym podejściem do świata. Na koniec zaś opisaliśmy Strategię Rozwoju Marki w ujęciu półrocznym, rocznym i trzyletnim. Takie podejście pozwala podzielić zadania, by móc je wypełniać jedno po drugim i obserwować wzrost sprzedaży oraz zainteresowania produktem.
Projektowanie etykiet whisky
Etykiety na whisky to bardzo trudna dziedzina. Jest to branża pełna pięknych projektów, bogatych uszlachetnień, świetnych pomysłów. Nie jest łatwo się w niej wyróżnić.
Nam jednak zależało, by znaleźć rozwiązanie, które naprawdę wyróżni Paprockiego, jednocześnie nie budząc u klientów żadnych wątpliwości co do tego, z jakim produktem mają do czynienia. Nie jest bowiem sztuką zaprojektowanie etykiety kompletnie innej od wszystkiego, co jest na półkach. Jeśli jednak taki projekt nie zakomunikuje jasno co znajduje się w butelce, to nie odniesie sukcesu na rynku.
Proces kreatywny
Nasze zadanie było o tyle trudne, że ze względów prawnych (długi czas rejestracji nazwy handlowej), musieliśmy na początku prac brać pod uwagę kilka różnych nazw produktu.
Dlatego przygotowaliśmy różne kreacje w oparciu o opracowaną strategię i potrzeby klienta. Po ich zaprezentowaniu mogliśmy omówić z klientem, które założenia sprawdziły się, a które nie do końca.
Dopracowanie kreacji
Wybraliśmy dwa kierunki graficzne i zajęliśmy się ich dopracowaniem. Doprecyzowaliśmy komunikaty i detale. Sprawdziliśmy jeszcze kilka alternatywnych fontów, by upewnić się, że typografia jest optymalnie dobrana.
Po konsultacjach i naradach stanęło na wybraniu jednego z projektów. Poza nazwą nie różnił się zbyt mocno od naszych pierwotnych propozycji. W międzyczasie wyjaśniła się z kolei kwestia możliwości rezerwacji nazwy Paprocky.
Efekt końcowy
Sukces sprzedażowy, wejście do sklepów Lidl, entuzjastyczne recenzje na wielu blogach i portalach. Rozwój marki o kolejne pojemności, butelki, beczki, beczułki. Ale największym sukcesem była nominacja do nagrody Art of Packaging 2023. Nie skończyło się na nominacji. Etykieta wygrała nagrodę w kategorii Premium! A co więcej, na jej bazie firma Adams opracowała ekspozytor w kształcie beczki. Ten projekt wygrał nagrodę w kategorii POS, a potem również nagrodę główną Art of Packaging 2023. A wszystko to w oparciu o naszą etykietę. Która została także zgłoszona do międzynarodowego konkursu opakowaniowego World Star, organizowanego przez World Packaging Organisation.
Takie współprace to czysta przyjemność!
Zróbmy razem coś dobrego!
Zamów bezpłatną wycenę.