Strategia marketingowa produktu

Strategia marketingowa produktu

 

Produkty, które podbijają rynek, to produkty które mają pomysł na siebie. Nie są wrzucane na głęboką wodę, lecz idą starannie zaplanowaną ścieżką.

 

Kiedy nie wiesz dokąd chcesz dojść, to trudno jest osiągnąć cel, prawda? Po to właśnie jest strategia – pomyśl o niej jak o mapie, która wytyczy kierunek Twojej firmie lub marce.
strategia marki baner wewnetrzny
Czy chcesz mieć plan dla swojego produktu? Taki, dzięki któremu będziesz wiedzieć dokąd zmierzasz i jak tam dotrzeć?
Czy chcesz wiedzieć, kto jest Twoim najważniejszym klientem, jak do niego mówić i w jaki sposób go przekonać do siebie?
Czy potrzebujesz wsparcia w opisaniu charakteru swojej marki?

Jeśli na przynajmniej jedno z pytań odpowiedziałeś twierdząco, to znaczy, że trafiłeś we właściwe miejsce.

Dlaczego tak wiele firm nie ma strategii?

Jest 6 głównych powodów:

strategia produktowa agencja

Mit 1: Nie mamy na to czasu

To błąd! Czas przeznaczony na opracowanie strategii marketingowej produktu sprawi, że później przy każdym działaniu nie będzie trzeba zastanawiać się, co zrobić. Wtedy, gdy czasu będzie mało, gdy będzie trzeba szybko podjąć decyzję, czy skusić się na promocyjną cenę na zakup ogłoszenia w prasie, stoisko na targach, skorzystać z okazji i zostać sponsorem jakiegoś eventu – wtedy strategia okaże się niezbędna. Bo będziesz wiedzieć, czy takie wydatki przysłużą się długofalowym działaniom na korzyść Twojej marki, czy są tylko chwilowymi rozpraszaczami, niewartymi Twoich pieniędzy.

strategia produktowa agencja

Mit 2: Szkoda pieniędzy na coś, co przyniesie korzyści dopiero za kilka lat

Gdy wiemy w którym kierunku iść z naszym produktem, łatwiej nam podejmować decyzje. Dzięki temu nie wikłamy się w niepotrzebne działania, nie wydajemy bez sensu pieniędzy na rzeczy, które rozmywają przekaz naszej marki.

Strategia pozwala nam skupiać się tylko na działaniach najbardziej istotnych, zamiast trwonić czas i pieniądze na kolejne nietrafione eksperymenty. Zamiast ulegać magii impulsowych zakupów zastanawiamy się, czy tak wydane pieniądze pozwolą nam na realizację naszych długoterminowych planów.

Ikona strategia marketingowa agencja reklamowa

Mit 3: Nie da się wszystkiego przewidzieć i zaplanować

To akurat prawda, ale lepiej zaplanować COŚ niż nic. Strategia nie jest po to, by przewidzieć przyszłość. Jest po to, by ją zaplanować. Pozwoli Ci wytyczyć kierunek rozwoju i realizować go w przemyślany sposób.

Gdy zastanowisz się, w jakim punkcie jesteś i wskażesz to, gdzie chcesz dojść, to pozostanie Ci jedynie… zaplanowanie jak dotrzeć z punktu obecnego, do punktu docelowego. Określisz najbardziej pożądany kierunek rozwoju dla Twojego produktu i będziesz mógł później zadbać o zasoby, które umożliwią Ci realizację tego celu.

Ikona strategia marketingowa agencja

Mit 4: Nie jesteśmy wystarczająco dużą firmą, by opracowywać strategię dla naszych produktów

Dobra strategia jest szyta na miarę. Nie każdy produkt potrzebuje opasłych tomiszczy, rozpisujących drobiazgowo jego przyszłość. Oczywiście w przypadku marki średniej wielkości nie ma sensu tworzyć stustronicowej strategii. Można jednak opracować zbiór zasad, które pozwolą nawet niedużej marce być spójną i rozpoznawalną. Stąd właśnie biorą się sukcesy brandów butikowych, niszowych. Mają na siebie pomysł – od początku aż do końca. To najlepiej udowadnia, że strategia to nie tylko coś dla wielkich graczy.

Ikona strategia marketingowa produktu

Mit 5: Naszym potencjalnym klientem jest każdy

To, że każdy może kupić Twój produkt, nie znaczy, że masz kierować swoją komunikację do wszystkich. Określenie idealnego klienta, zbudowanie persony, pozwoli opracować skuteczną, ciekawą i atrakcyjną komunikację.
Gdy próbujesz komunikować się ze wszystkimi, to tak naprawdę nie komunikujesz się z nikim.
Zastanów się więc, jak wygląda Twój idealny klient, byś mógł dowiedzieć się jak go przekonać do zaufania właśnie Tobie.

Ikona strategia marketingowa

Mit 6: Strategia tak naprawdę nic nie daje

Jest dokładnie na odwrót. Strategia pozwala nam skupiać się tylko na działaniach najbardziej istotnych, zamiast trwonić czas i pieniądze na kolejne nietrafione eksperymenty. Zamiast ulegać magii impulsowych zakupów zastanawiamy się, czy tak wydane pieniądze pozwolą nam na realizację naszych długoterminowych planów.

Dzięki strategii wiesz kogo musisz zatrudnić, jakich cech potrzebujesz u swoich kontrahentów, jakie cele masz wyznaczyć swoim pracownikom.

Strategia to wybór. Strategia oznacza odmawianie temu, co zbędne.

Michael Porter

Co dobrego zrobiliśmy dla naszych klientów?

https://kolkoikrzyzyk.pl/app/uploads/2023/02/projektowanie-reklam-prasowych.jpg

Detramax – projektowanie materiałów reklamowych

Branża:
Leki i suplementy diety
Zobacz projekt
https://kolkoikrzyzyk.pl/app/uploads/2023/02/118-goracy-ziemniak-projektowanie-opakowan-dla-dzieci.jpg

Gorący Ziemniak – projekt gry planszowej

Branża:
Dziecięce
Zobacz projekt
https://kolkoikrzyzyk.pl/app/uploads/2023/02/studio-graficzne-lodz-branding-produktow.jpg

Branding produktu – Sora

Branża:
Napoje
Zobacz projekt

Bez strategii, wszelkie działania są zbędne. Bez działań każda strategia jest bezużyteczna.

Morris Chang

Kim jest Twój klient doskonały?

szukamy tego co cie wyroznia

– kupuje u Ciebie często i chętnie. Nie musisz więc przeznaczać zbyt dużo czasu i środków, by namówić go do zakupu.


– podoba mu się to, co oferujesz. Nie musisz więc próbować przekonać go, że sprzedajesz coś wartościowego.


– nie jest problematyczny. Nie tracisz więc czasu na obsługę jego dziwnych zachcianek, czy nieistniejących problemów. A to z kolei pozwoli Ci lepiej skupić się na swojej pracy i dostarczać jak najlepszy produkt.


– z przyjemnością Cię poleci. Pozwoli Ci zaoszczędzić na reklamie, bo klient z polecenia to zazwyczaj najcenniejszy klient.

Mówimy to, co Twój klient chce usłyszeć

Czy to uniwersalny opis doskonałego klienta?

Oczywiście w każdej branży ktoś inny będzie tym klientem doskonałym. W przypadku leku na stawy takim idealnym klientem będzie osoba w przedziale 60-79 lat, z bolącymi kolanami, mająca swoje życie towarzyskie i kontakty z innymi seniorami. W przypadku owocowych lodów na patyku z wizerunkiem znanego youtubera, Twój idealny klient ma 9-14 lat, interesuje się grami komputerowymi (o których ten youtuber opowiada na swoim kanale) i ma minimum dwustu znajomych na FB.

Czy senior kupi czasem te lody na patyku? Tak. Tak samo jak czasem aktywny trzydziestolatek sięgnie po lek na stawy, ponieważ tak dużo biega, że zaczął czuć dyskomfort w kolanach. Nie są to jednak ważni klienci z punktu widzenia komunikacji marki.

Brak strategii to jak podróż bez mapy. Niby można, ale po co? W biznesie nie chodzi o powolne zwiedzanie, lecz o zyski.

To Twoja strategia i to ona ma służyć Tobie, a nie Ty jej.

Co powinna zawierać strategia produktu?

Strategia musi porządkować to, co już wiesz o swoim produkcie i to, gdzie chcesz z nim dojść w perspektywie kilku lat. Pamiętaj, że uporządkowane marki są bardziej spójne. A spójne marki są bardziej rozpoznawalne.

Strategia marki jak wyglada

1. Analiza Produktu

Jest to część opisująca jego mocne i słabe strony. To, jakie potrzeby zaspokaja. Jaki jest główny powód, dla którego ktoś powinien po ten produkt sięgnąć. Jaka jest idea stojąca za tym produktem. Jakie problemy on rozwiązuje lub jakie marzenia pomaga spełnić. Jego miejsce na rynku, udziały w tym rynku, rozpoznawalność wśród klientów, obecny kierunek rozwoju (czy zyskuje nowych klientów, czy traci dotychczasowych).

Jeśli dopiero startujesz, to określenie Twojego punktu początkowego będzie bardzo proste: udział w rynku – zero. Rozpoznawalność wśród klientów – zero. Zaufanie klientów – zero.

Gdy jednak tworzysz strategię dla już istniejące produktu, to musisz się porządnie zastanowić i zbadać jego miejsce na rynku i w świadomości odbiorców. Rzeczowe określenie punktu wyjścia pozwoli Ci później zmierzyć skuteczność podjętych działań.

Strategia produktu co to

2. Persona, czyli Twój idealny klient

Opracowujemy go na bazie obecnych klientów (jeśli ich masz) oraz analizy rynku. Pozwoli Ci to dowiedzieć się jakie są bolączki i marzenia Twoich klientów. To z kolei da Ci odpowiedź na pytanie gdzie i jak do nich mówić. Co ich przekona do zakupu? Kto ma wpływ na ich decyzje zakupowe? W jaki sposób robią zakupy? Co cenią a na co nie zwracają uwagi?

Idealna persona pozwoli Ci stworzyć przekonujące komunikaty reklamowe, rozbroić wątpliwości klientów i zamienić ich niepewność względem Twojej firmy w prawdziwy entuzjazm. Każdy ma bowiem jakiś problem, naszym zadaniem jest dowiedzieć się, jak Ty możesz w tym pomóc swoim klientom!

Tu znajdziesz cały artykuł na temat tworzenia person, jeśli masz chwilę.

Strategia marketingowa jak wyglada

3. Opis charakteru Twojej marki

Określa jak powinien wyglądać język komunikacji. Czy jest to marka na luzie, zabawna, poważna, zapewniająca bezpieczeństwo? Znając bolączki swoich klientów, wiesz co ich przekona do zakupu. I możesz do nich mówić, że właśnie to posiadasz.

Czy Twój język komunikacji powinien kłaść nacisk na odbiorcę, klienta, czy na przykład na otaczający go świat? Czy pijąc Twój napój ugasi pragnienie, czy wyrazi siebie? Czy nosząc Twoje ekologiczne ubrania poczuje się lepiej, bo ratuje planetę, czy pokaże innym jak bardzo troszczy się o przyszłość Ziemi?

Każdą cechę produktu można opisać na różne sposoby i z różnych kątów. Nawiązując do innych emocji i skojarzeń. Gdy już określimy te rzeczy, przyjdzie czas na opis tego, jak powinna mniej więcej wyglądać strona wizualna.

Wstępnie określimy zakładaną paletę kolorystyczną. Zastanawiamy się, jakie środki wyrazu będą najlepiej do niej pasować. Czy opakowanie produktu powinno być bogato zdobione, czy kusić prostotą? Czy powinno być krzykliwe, czy stonowane i szlachetne?

jak wyglada strategia marketingowa

4. Analiza SWOT

Obejmuje mocne i słabe strony, szanse oraz zagrożenia, przed którymi stoi Twoja marka. Powstaje w formie diagramu, który pokazuje czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, obecne i przyszłe. W ten sposób masz klarowny opis wyzwań i możliwości, które czekają Twój produkt.

Takie przedstawienie obecnej i przyszłej sytuacji Twojej marki, pozwoli na realistyczną ocenę stanu obecnego. A w konsekwencji pozwoli to na odpowiednie zaplanowanie dalszych działań.

Strategia marketingowa przyklad

5. Przyszłość marki

W tym punkcie planujemy przyszłość swojego brandu. Zastanawiamy się gdzie masz być za rok, trzy i pięć lat. Opisujemy dokładnie cele, oraz zastanawiamy się, co musisz zrobić by je osiągnąć. Czyjej pomocy zewnętrznej potrzebujesz i co musisz zrobić samodzielnie (czyli wewnątrz swojej firmy), by zrealizować plan.

Cele muszą być racjonalne i realistyczne. Jeśli wiodąca firma w Twojej branży sprzedaje milion butelek rocznie, to nie zakładamy, że Ty osiągniesz ten wynik w pół roku, startując od zera.

Celem może być konkretna ilość sprzedanych produktów, obecność w branżowych mediach, rozpoznawalność marki. Celem może być wiele rzeczy, ale najważniejsze, by były one realistyczne i osiągalne. Nie ma sensu pisanie pięknych planów i snucie wizji, które się nie zrealizują.

Strategia marki co to baner

6. Plan komunikacji marketingowej

Określenie punktów styku z klientem. Opis tego, gdzie możesz go spotkać i jaka forma komunikacji przekona go do Twojej marki. Czy Twój klient czyta prasę drukowaną, czy portale internetowe? Czy woli krótkie treści, a może pogłębione materiały? A może w ogóle nie czyta i lepiej trafisz do niego za pomocą reklamy TV czy na YouTube?

Bez względu na to, czy celujesz w reklamę prasową, czy posty na instagramie, ten punkt opisuje pomysły na to, jak ma wyglądać Twoja komunikacja. Czy planujesz stawiać na przewrotne hasło reklamowe i grę słów? Pokazanie produktu i jego najważniejszej zalety? Szczęśliwych ludzi korzystających z Twojego produktu? A może chcesz pokazać autentycznych klientów i ich “testimonials”, czyli opisy pozytywnych doświadczeń związanych z Twoją marką?

Przemyślana i dobrze zbudowana strategia marki daje większą gwarancję na sukces i powodzenie, dlatego warto w nią zainwestować przede wszystkim swój cenny czas i oczywiście pieniądze. To będzie lokata, która na pewno przyniesie owoce!

Wizja bez strategii to tylko iluzja.

Jeśli nie określisz dobrze punktu wyjścia, to skąd będziesz wiedzieć, że Twoje działania przynoszą efekt? Po czym to poznasz?
Strategia pozwala Ci obcinać wydatki wtedy, kiedy możesz, a nie kiedy musisz.

Dlatego opracowane przez nas strategie pozwalają na realizację dalekosiężnych planów, bez tracenia czasu na nic nieznaczące rozpraszacze.

„Zrealizowaliśmy z powodzeniem kilka projektów, które trafiły na rynek i spotkały się z jak najlepszym odbiorem. Możemy szczerze polecić Kółko i krzyżyk w zakresie projektowania graficznego. Projekty, które otrzymaliśmy stoją na wysokim poziomie, jakość obsługi jest również bardzo miłym zaskoczeniem.”

Tomasz Bizoń – kierownik marketingu. PolHun.

Skontaktuj się z nami!

Chcesz porozmawiać o swojej strategii? Zastanawiasz sie, czy coś Ci da? Daj znać, a przeanalizujemy Twoje potrzeby i porozmawiamy czy warto wdrażać strategię w Twojej firmie. Możesz użyć formularza obok, lub przesłać wiadomość na kontakt@kolkoikrzyzyk.pl. Możesz też zadzwonić: 531 622 899

    Chcesz wiedzieć więcej o projektowaniu wizerunku marki?


    Poczytaj nasze artykuły. Oto solidna pigułka wiedzy – starannie wybrane artykuły na temat tworzenia silnych marek.

    Jak sprawić, by klienci nie zapomnieli naszej marki?

    Jak sprawić, by klienci nie zapomnieli naszej marki?

    Im więcej bodźców obok nas, tym większa pojawia się wewnątrz nas potrzeba wyciszenia i ograniczenia komunikatów, które do nas docierają. Czytaj dalej…

    Projektowanie opakowan artykul budowanie persony

    Jak zbudować personę i do czego jej użyć w marketingu?

    Dowiedz się jak wykorzystać potężne narzędzie pozwalające na wyjście naprzeciw wymaganiom klientów i odpowiedzieć na ich pragnienia i potrzeby. Czytaj dalej…

    Projektowanie opakowan jakie sa uszlachetnienia w druku

    Jakie są uszlachetnienia w druku etykiet?

    Kompendium wiedzy na temat uszlachetnień w druku etykiet. Wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat. Najpopularniejsze sposoby opisane przystępnym językiem. Czytaj dalej…


    Jak wystartować z nową marką?

    Jak wystartować z nową marką?

    Start nowej marki to moment niepewności dla wielu producentów. Pojawia się wiele pytań, na które jeszcze nie ma odpowiedzi. Dowiedz się, co wziąć pod uwagę. Czytaj dalej…

    Inspiracja płynąca z opakowań – ciekawe opakowania kosmetyków

    Na rynku nieustannie pojawiają się nowe produkty. Jest ich tak dużo, że z łatwością można pominąć wartościowe perełki, nawet jeśli staramy się być na czasie. Czytaj dalej…

    Projektowanie etykiet inspiracje artykuł

    44 nowoczesne etykiety na wino

    Zobacz co ciekawego prezentują sobą nowoczesne etykiety na wino i zainspiruj się. Oto przegląd najciekawszych etykiet. Czytaj dalej…

    Ile czasu trwa tworzenie
    strategii marketingowej?

    Czas ten należy liczyć w tygodniach albo miesiącach. W zależności od stopnia skomplikowania wyzwania, które stoi przed Tobą. Napisz do nas już dziś, a zastanowimy się co jest Ci dokładnie potrzebne.
    kontakt@kolkikrzyzyk.pl
    +48 531 622 899

    Zróbmy razem coś dobrego!

    Zamów bezpłatną wycenę.